Etiketler

, , , , , , ,

bukalemun

Lauren Drell Temmuz 17, 2012  

Mustafa Ajlan ABUDAK

Eğitim büyük bir problem. Knewton CEO’su Jose Ferreira böyle diyor. Tüm hayatını 1991’de Kaplan’da başlayarak eğitim alanında geçirmiş. 1993’de uyum sağlayıcı öğrenmeyi (adaptive learning) Kaplan’a getirmeye çalıştı, fakat fabrika gibi bir ortama sahip, sadece birkaç kişinin bilgisayara sahip olduğu bir yerde bu oldukça zordu. Ferreria zamanını ötesindeydi. Teknoloji uyum sağlayıcı öğrenmeyi mümkün kılar kılmaz, 2008’de uyum sağlayıcı öğrenme platformunu Knewton’ı kurdu.

Eğitim,  endüstriler arasında en çok gelir getiren bir konumda olmayabilir, fakat $7 trilyonluk küresel endüstri artık bir yeniliğe hazırdı. Bugüne kadar Knewton, öğrenme alışkanlıklarınızdan toplanıp elde edilen veriye dayanarak, size sunulan içeriğin kişiselleştirilmesini sağlayan, neyi bilip neyi bilmediğinize göre tepki vererek, daha iyi öğrenmenize yardım eden Uyum Sağlayıcı Öğrenme Platformunun kurulması için $54 milyon bağış topladı. Kısaca Knewton, daha zekice tasarlanmış bir öğrenmeyi mümkün kıldı. Sonuç olarak, öğrenciler okula çok daha iyi bir şekilde hazırlanmış oluyor ve sınıfı daha verimli bir hale geliyor.

Knewton’ın 190 ülkede öğrencisi var, önümüzdeki son bahar 600. 000 öğrencinin Knewton platformunu kullanacak. Mashable, Ferreira ile büyük veri, yenilikçi yaklaşımına ilhamın neyi verdiği ve Knewton dünya genelinde eğitimde nasıl bir etkisi olabileceği hakkında konuştu.

Knewton’nın kurucusu ve CEO’su Jose Ferreira

Knewton’ı 2008’de kurdunuz. Bu nasıl gerçekleşti? Uyum Sağlayıcı Öğrenme şirketi kurmanızdaki itici güç neydi?

Kariyerimin büyük çoğunluğu eğitim ve teknoloji içinde geçti. Kaplan’da çalıştım ve kar bazlı eğitimde yenilik getirmekle görevli kişilerin ilkiydim. Sanırım doğru yer, doğru zamandı ve işlevsellik adına neyin ulaşılabilir ve neyin olası olduğu bana açıkça gözükmüştü. Eğitim daima inanılmaz boyutta veri üretiyordu, bu daima gözlediğim bir durumdu. Fakat teknolojinin buna yetişmesi gerekliydi.

Kaplandayken başlangıç ürünlerinde yakalamaya çalıştığım şeyler, büro gibi bir odada sınav gözeticisi eşliğinde insanlara birçok test vermekti ki bu oldukça rahatsız edici ve yönetmesi zor bir durumdu. Bu problem eğer insanlar ders kitaplarını bir İPad’de okurlarsa ortadan kalkıyordu ve böylelikle veriyi yakalamakta birisi içeriğe uygun olarak ilişkilendirecek şekilde işle ilgilendiği müddetçe çok kolaydı.

Böylelikle Knewton’da, yayıncıları içeriklerini uygun şekilde geliştirmeleri konusunda ikna ediyoruz ve daha sonra devasa veri dizgesini açabiliriz. Bu veri dizgeleri diğer herhangi bir dikey piyasa veri dizgesinden büyüktür. Google her bir arama için 10 veri noktası elde eder. Biz Google’ın kullanıcı başına elde ettiğinden 5 kat daha fazla veri elde ediyoruz. Biz insanlar hakkında diğer veri şirketlerinin insanlar ve herhangi bir şeyle ilgili elde ettiğinden daha fazla veri elde ediyoruz. Bu konuda bize yaklaşamazlar bile. Sizin neyi bildiğinize, neyi bilmediğinize, nasıl en iyi şekilde öğreneceğinizi inceliyoruz. Diğer büyük veri şirketleriyle aramızdaki en büyük fark üçüncü bir şahsa herhangi bir nedenle verilerinizi satmıyor oluşumuzdur. Veriler sadece eğitimizi daha iyi hale getirmek için toplanırlar.

Bizim kişisel algoritmamız sürekli evirilmekte ve dinamik olarak gerçek zamanlı tavsiyeler oluşturmaktadır. Birkaç saat içerisinde, sizi hedef almış eşsiz kaynak paketinizi almış oluyorsunuz. Birkaç hafta içerisinde, sizin ne bildiğinize dair çok büyük bilgiye sahip oluyoruz. Kursunuzda her bir kavramda ne kadar güçlü olduğunuz yüzdelik olarak biliyoruz. Sizin hangi kavramlarda güçlü olduğunuzdan yola çıkarak size henüz göstermemiz olduğumuz kavramlarda ne derece başarılı olabileceğinizi oldukça doğru bir şekilde gösterebilmeye başlayabileceğiz.

Geleceği önceden tahmin edebiliyoruz ki buda geleceğe o gelmeden müdahale edebiliyoruz anlamına gelir. Şöyle diyebiliriz; ‘’ Bu öğrenci bununla boğuşabilir hadi onun geçen seneki kaynaklarından onun boğuşmayacağı bir şeyler bulalım.’’ Böylece siz bir ders kitabı almıyorsunuz, siz devasa bir içerik port folyosuna kaydoluyorsunuz ve bizde sizin kavramda ustalaşmanız için gerekli mükemmel veriyi buluyoruz. Eğer bu yolla daha iyi öğreneceğinizi biliyorsak, bu bir video klip, metin yada metinli bir video klip olabilir. Eğer nicel şeyleri sabah ve soyut şeyleri akşamüzeri daha iyi öğreniyorsanız, bunu bileceğiz. Eğer İngiliz edebiyatını 25 dakikalık hızlı bir ders ile daha iyi öğreniyorsanız bizimde size sağlayacağımız budur.

Sizin neyi bilip neyi en iyi şekilde öğrendiğinizle alakalı her şeyi biliyoruz çünkü çok fazla veri alıyoruz. Ve eğitim hayatınızdaki en büyük öneme sahip medya ürünüdür. Sizin facebook arkadaşlarınızın durum güncellemeleri yada Google arama sonuçlarınızdan inanılmaz derece daha önemlidir çünkü bu sizi geleceğinizdir.

Knewton’ın nihai amacı nedir?

Birkaç amaç var. Bize oldukça açık olarak şöyle geliyor ki, gelecekte eğitimde baskın tek bir veri platformu, arama için tek bir baskın veri platformu ve tekbir sosyal platform ve perakende satış platformu olacak. Fakat eğitimde, daha fazla her şeyi kazanan platformlar olacak yani Wintel gibi bu platformu oluşturacak birçok şirket olacak. İnsanlar sırf Google’ı sevmiyorlar diye aykırı bir seçim yapıp arama yapmak için Bing’i kullanabilirler. Fakat eğer ortada % 23 yapısal bir dezavantaj varsa, hiç kimse, çocuklarının en iyi ikinci uyum sağlayıcı öğrenme platformuna tabi olmasını istemeyecektir.

Veri platformu şirketleri kazanan hepsini alır dinamiğine eğilim gösteriyorlar. Bunu alın ve onu çok çok önemli bir ürünle çoğaltın ve daha çok kazanan dinamik elde edeceğinizi göreceksiniz. Bu nedenle birilerinin bu platformu inşa etmesi gerekli. Şuanda deneyen sadece biz varız ve başka kimsenin denememesi bana oldukça ilginç geliyor. Kimsenin denememesi altında yatan sebebin, kendi yatırımcılarımız da dahil olmak üzere kimsenin bunun mümkün olabileceğine inanmaması ve bu işin inanılmayacak derecede belirsizlik içermesi olduğunu sanıyorum. Yatırımcılarımız biz onlara platformun işe yaradığını kanıtlayıncaya kadar platformum vizyonuna inanmıyorlardı.

Video

Fakat bu vizyon değildi, sona doğru giden adımlardı. Son gerçekten basit bir görevdi. Dünyanın sadece % 22’si liseyi bitiriyor ve % 55’si 6. sınıfı tamamlıyor. Bunlar ürkütücü rakamlar. Bir tür olarak, ürettiğimi yeteneğin 5’te 4’ünü heba ediyoruz. Peki, fizikte her şeyin teorisini bulan kişi şuan Afrika’da yaşıyor olsa ve asla bir şansa sahip olamayacak olsa? Rahim kanserine çare bulan kişi şuanda Kamboçya’daki balıkçı köylerinden birinde büyüyor olsa ve asla bir şansa sahip olamayacak olsa? İnsan ırkının erişim problemine kökünden çözüm bulmak istiyorum. Daima bu probleme sahiptik, kimse bu konuda konuşmuyordu çünkü daima bununla beraber yaşadık. Dünyadaki 1.25 milyar çocuğun bir milyarı liseyi bitiremeyecek. Bu bir trajedidir, önlenebilecek bir trajedi.

Knewton sınıf ortamında nasıl çalışıyor? Nasıl gün be gün kullanılıyor?

Öğretmenlere öğrencilerinin sınıfa daha hazır gelmelerini sağlayacak araçlar sağlıyoruz. O yardımcı bir ürün. Öğretmenlerin ders kitabından öğretmesi yerine, öğretmen ve öğrencilere devasa içerik kütüphanesine erişim veriyoruz, çocuklar sınıfa daha iyi hazırlanmış şekilde geliyorlar çünkü hepsi nasıl en iyi şekilde öğreneceklerse o şekilde öğrenip geliyorlar.

Knewton, ‘doğru’ cevabın olduğu her yerde- K-14 matematiği çoğunlukla bundan ibarettir- öğrenmeyi güçlendirebilir. Ayrıca sözel yetenekleri de güçlendirebiliriz, çünkü bir çok kişi iyi bir yazının gramer, cümle yapısı ve başlık cümlesi gibi nelerden meydana geldiği konusunda hem fikirdir.

Güçlendiremeyeceğimiz şeyler ise, sanat, bale yada felsefe gibi ‘doğru’ cevabın ne olduğunun asla bilinemeyeceği alanlardır. Fakat her ne kadar birçok kişinin oldukça öznel olduğunu düşündüğü dersler olsa da, sıklıkla doğru bir cevap vardır. Tarih dersinde nedenleri anlayıncaya değin yolun % 85’ini kat etmenizi sağlarız.

Amerikan iç savaşı sivil hakları için miydi yoksa köleliğe karşı mı gerçekleşmişti? Burada erişilmek istenen nokta öğrencilerin nedenleri öğrendikten sonra ikiye ayrılıp İç savaşın nedenleri üzerinde tartışmaya hazır hale getirmektir. Bu tartışmayı sınıfta yapalım. Zamanımızı nedenler, tarihler, kavramlarla heba etmeyelim. Knewton bunları daha iyi öğretebilir.

Böylece bir öğretmen olarak, daha önce sahip olmadığınız araçlarınız olur. Öğrencilerinize kaç tane kavramda ustalaştıklarını ve hafta sonu boyunca ne çalışmaları gerektiğini anlatabilirsiniz. Yeni okul yılının ilk gününde, herkesin neyde iyi olduğunu, neyi bildiğini, karşılaştırıldıklarında ülkenin geri kalanına göre hangi yüzdelik dilimde olduklarını, görsel bir sınıf olup olmadıklarını ve veliler için analizleri anlatabiliriz. Öğretmenler kendi içeriklerini de ekleyebilecekler, yükleyebilecekler, etiketleyebilecek ve akıcı bir şekilde kullanabilecekler. Ve Platformu araştırabilecekler; Knewton psikometrik olarak geometrinin öğrenilmesinde en etkili yola karar verecek.

Knewton öğrenmede rozet ve puanlar sağlayarak oyunlaştırmayı kullanıyor. Bu nasıl oluyor da öğrencilerin daha iyi öğrenmesini sağlıyor?

Oyunlarla ilgili sihirli bir şey yok. Oyunlar metinden daha yavaştır. Videolar metinden daha yavaştır. Metin öğrenmenin en hızlı yoludur. Eğer ilk anda doğru kullanılmazlarsa, oyunlar bir destektir. Şöyle söyleyelim; size birkaç coğrafya sorusu verdik, siz bunları yanlış cevaplandırdınız, daha sonra size bir oyun verdik çünkü oyunla iyi olabileceğini düşündük. Neredeyse aynı kavramlar sadece daha farklı düşünmenizi sağladık ve şimdi onları anladınız. Bunu oyun olduğu için mi öğrendiniz yoksa ikinci kez tekrar ettiğiniz için mi? Kimse bilemez.

Knewton bu coğrafya kavramlarıyla yüksek oranda korelasyona sahip her kavramı biliyor, böylece ne zaman bu korelasyona sahip kavramları aldığınızda, size ilk önce oyunu sunuyoruz. Kendimize algoritmamızı kullanarak bunu ikinci kere gördüğünüz için mi yoksa oyun içinde olduğundan dolayı mı doğru olarak öğrendiğinizi sorabiliyoruz.

Knewton’ın iyi çalışması için oldukça çok sayıda içeriğe ve oldukça farklı türde içeriğe ihtiyacımız var. Bu sebeple yayıncılarla aramızda dev anlaşmalar var. Amacımız dünyanın herhangi bir yerinde bir öğretmenin içerik yüklemesine izin vermek için platformumuzu açmaktır. Knewton en etkili türleri tavsiye edecektir. Belki matematikte iyi olmayan bir çocuk, konuyu oyun içerisinde gördüğünde, devam etmek için güven kazanacaktır.

Sizi daha sıkı çalışmak için oyun benzeri bir ara yüzle teşvik bile edebiliriz. ‘’ Mikro ödüller ’’ olarak kullandığımız puanlarımız ve rozetlerimiz var. Uyum Saplayıcı Eğitim sizin bize verdiğimiz her dakika gelişiyor. Uyum Sağlayıcı etkileşim bize daha çok zaman ayırmanızı sağlayarak daha fazla kavram öğrenmemizi ve materyal bulmamıza olanak veren bir yoldur çünkü sizin etkileşiminizi ölçebiliyoruz. ‘’Oh hadi çok yakınsın. Devam et. Çok iyi iş çıkardın’’ gibi teşviklerle sürekli öğrencinin ilgisini diri tutabiliriz.

Eğitim teknolojisi alanı siz Knewton’a başladıktan sonra nasıl değişti?

Ben Knewton için para toplamaya başladığımda, eğitim teknolojileri şirketlerine karşı görünürde hiçbir ilgi yoktu ve bulduğum ‘’Uyum Sağlayıcı Öğrenme’’ terimini kimse kullanmıyordu. Şimdi ise bir alan belirten terim. 2tor ve ben aynı zamanda aynı yatırımcılarla konuştuk, we sanıyorum ki o zamanlar para toplayabilen yegane kişilerdik. Fakat teknolojide büyük bir patlama yaşanıyor. Yüzlerce şirketin olduğu konferanslara gidiyorum ve o şirketlerinde onlarca şirketi var. Endüstri gerçekten çok hızlı değişiyor.

Görseller; iStockphoto, skynesher http://www.bswnet.net/images/bukalemun.jpg

Kaynak; http://mashable.com/2012/07/17/knewton-adaptive-learning/

Reklamlar