Etiketler

, ,

Mustafa Ajlan ABUDAK

Müfredat olan Topluluk

Kök düğümleri doğal yapılar olarak içinde bulundukları ortamın şartlarına göre şekillenen ve büyüyen yapılardır. Birbirleriyle deneme yanılma yoluyla ilişkiye geçerler ve bir ağ oluştururlar. Bu ağ dikey bir hiyerarşi ile değil yatay bir çoğulculukla ama her bir düğümün kendi patikasını belirleme hürriyetiyle şekillenir.

Kök düğümleri eğitim modelinde de öğretim programı uzmanlar tarafından daha önceden kararlaştırılmış içerik tarafından belirlenmez. Öğrenme sürecine katılanlar tarafından gerçek zamanlı olarak ortaya çıkan ihtiyaçlar ve katkıların müzakeresi sonucu yapılandırılır. Bu topluluk eğitim programının kendisi gibi davranarak, kendi öğrenme hedefini, tıpkı köklerin değişen çevresel koşullara verdiği tepkiye benzer olarak, doğaçlama yoluyla şekillendiren, yapılandırılan ve yeniden oluşturan bir yapıdadır.

Kök, soy ağacı benzetmesinin zıddıdır. Kök kısa süreli bellek ya da belleksizliği çağrıştırır. Kök çeşitleme, genişleme, fetih etme, yakalama yoluyla işleyen bir yapıdır. Grafik sanatlar olan çizim ve fotoğrafçılığın tersine, kök yapı bir harita gibi çoklu giriş yolları, çıkış yolları ve kendine ait uçuş hatları olan daima değiştirebilir, dönüştürebilir, bağlanabilir, tersine çevrilebilir bir şekilde oluşturulmalıdır. (Deleuze and Guattari 1987, 21)

Bu model ile, bir topluluk bağlamsal bilginin haritası yoluyla bugün değişen ve gelişen bilginin yeterince esnek bir eğitim programını oluşturabilir. Bu etkin bir topluluğun yaşayan eğitim programı ayrılabilir, bağlanabilir, tersine çevrilebilir, değiştirilebilir ve çoklu giriş yolları ve çıkış yollarına sahiptir.

Couro’nun sınıfı örneğinde, öğrenciler kendi köksel haritalandırılmış eğitim programlarını bloglarını, Couro’nun profesyonel topluluğunda ki anahtar kişiler ile belli bir konu üzerinde yaptıkları keşif ve tartışmalarından elde ettikleri bilgileri birleştirerek oluşturuyorlar. Couro’nun profesyonel ağına girmekte, öğrencilerin kendilerinin topluluğa girme, eğitim programını ve kendi öğrenmelerinin şeklini etkileyecek fırsatı vardı. Eğitmenin bundaki tüm rolü öğrencinin katılacağı profesyonel toplulukla ilgili bir takdim sağlamaktı. Bu bir pencere ile sınırlı olmayan, var olan öğrenme topluluğuna bir giriş noktası önermekti. 1

Rhizome toprak altında yatay olarak genişleyen ve her bir düğümün diğer bir çok düğümle rastlantısal ilişkiler kurduğu heterarşik bir yapıdır. Bir ana gövde veyahut her şeyi kendi bünyesinde birleştiren bir bütün yoktur. Her bir rhizome kendi içinde bitmemiş, diğerleri ile ilişkili, kapalı olmayan bir yapı oluşturur. Hiçbir rizom diğerine göre tali değildir. Rhizome/kök düğümler birlikleri değil çoklukları, ikili karşıtlıkları değil farklılıkların bir aradalığını, sebep ve sonuç ilişkisini değil süreci, evrimi değil oluşu, bütünlükleri değil tekillikleri var sayar/ onaylar.

Kök düğümler kültürel alaşımın sonsuz mekanıdır..Farklı kültürel geleneklerden, kaynaklardan ve toplumsal söylemlerden alınan parçaların bir araya getirilmesi suretiyle yeni bir kültürel alaşımın oluşturulduğu köktür. Guattari bu alanı, çeşitliliğin ve zenginliğin olduğu bir alan olarak tanımlar ve ona göre bu alanda tekillikler, farklılıklar, istisnalar ve azlıklar demokratik bir şekilde bir arada yer alabilirler. 2

Kaynaklar

1.http://davecormier.com/edblog/2008/06/03/rhizomatic-education-community-as-curriculum/

2.https://eksisozluk.com/rhizome–52211

Reklamlar